Új jelszó kérése
Kategóriák
Tanúsítvány
SSL Certificate
Látogató számláló
0
4
0
7
0
3
4

A kockás has és a testzsír százalék.

 

                      A kockás has és a testzsír százalék.

 

A zsírok meglehetősen rossz hírnévnek örvendenek, hiszen mindenkinek az elhízás, a hason elterülő úszógumik és a kar alján lifegő zsírpárnácskák jutnak eszébe róla. De a zsírokra szükségünk van a növekedéshez és a fejlődéshez, bizonyos vitaminok felszívódásához (biztos emlékszel még az általános iskolai tanulmányokban azokra a bizonyos zsírban oldódó vitaminokra: A, D, E, K). A zsír ezen felül kiváló energiaforrás, kipárnázza a belső szerveket, és segít fenntartani a sejtmembránjainkat. A lényeg tehát az, hogy a zsír alapjában véve jó barát, és normális esetben a táplálékbevitelünk 20-30%-a zsírból kell álljon. A probléma az, amikor túl sok zsír gyűlik fel a szervezetünkben. Vagyis ha túl magas a testzsír arányunk, vagy ahogy arról már szó volt, a testzsír százalékunk.
Honnan tudhatod, hogy neked mi az ideális testzsír százalék? A testzsír százalék szintjeit az alábbi táblázatból tudod kiolvasni:

Zsír szintje

Férfi

Létfontosságú

0-3%

0-7,9%

Versenyszint

3-5,9%

8-11,9%

Versenysportolói szint

6-9,9%

12-14,9%

Sportolói szint

10-14,9%

15-17,9%

Optimális fittségi szint

15-19,9%

19-24,9%

Enyhe elhízás

20-24,9%

25-34,9%

Krónikus elhízás

25% +

35% +

 

A létfontosságú zsírarány sávjába nem nagyon lehet eljutni. Ez az a szint, ami alatt már képtelen a szervezet a normális működésre. A férfiaknál ez a határ a 2-3%, a nőknél pedig a 7-8%. Ez az a mennyiség, amire a tested alapvető és egészséges működéséhez szükség van. Pont. Ebben a sávban vannak az anorexiások is. A versenyszint alatt az a határ értendő, amennyi zsír van mondjuk az élvonalbeli maratoni futókon vagy egy éppen verseny előtt álló testépítőn. A versenysportolói szint azokra vonatkozik, akik – minő meglepő – rendszeresen nagy intenzitással versenyszerűen sportolnak. Pl. ilyen lehet egy olimpiai tornász. A többit szerintem már magadtól is kitaláltad.


A testzsír százalék kiszámítására több módszer is létezik:

Az „arany” módszer a mágneses rezonanciás képalkotás, amivel aztán dekára pontosan meg tudják mondani, hogy mennyi zsír van rajtad, sőt, még azt is, hogy az hol helyezkedik el. Befekszel egy gépbe, ami egy csomó zajt és hangot ad ki, és egy röpke fél óra alatt meg is van a dolog. A másik közkedvelt módszer a hidrosztatikus súlymérés. Ilyenkor víz alatt mérik meg a súlyodat és Archimédesz törvényét alapul véve megbecsülik, hogy mennyi lehet a zsír a testedben. Ezt onnan tudják, hogy egy adott térfogatú zsírnak kisebb a tömege, mint az izomnak. Mivel azonban senkinek sincs se mágneses rezonanciás képalkotó gépe a nappalijában, sem pedig hidrosztatikai mérőberendezése a fürdőjében, ezért ezek kilőve. A legegyszerűbb, hogy ha legközelebb egy fitnesz terembe tévedsz és ha van nekik testzsír százalék mérőjük, méresd le magad. Ez esetben egy műszert kell majd mindkét kezedben megfognod, illetve ráállnod és a műszer a tested ellenállását mérve becsüli meg a testzsír százalékodat. Ezt azért tudja megtenni, mert a zsírnak nagyobb az ellenállása, mint az izomnak. Ha olyan gép közelébe kerülsz, amin 8-10 ilyen mérőpont van, akkor abszolút nyugodt lehetsz, mert az 2-4%-os pontossággal megállapítja a zsírarányodat. Ez általában egy mérleg, amin mindkét talpad alatt 3, azaz összesen 6 jól elkülöníthető fémlap van. Erre kell ráállnod, és a két kezedbe fogni egy versenykormányhoz hasonló eszközt, amelyen még szintén van 2-4 fémlap. Nagy előnye az eszköznek, hogy rögtön a súlyodat is leméri. Ha nem  tízpontos a mérés, csak egy kis kézi eszköz, akkor az már kevésbé pontos, de közelítésnek igazából megteszi.

 

Végre lehull a lepel a kocka has mítoszról...

A lényeg az, hogy az izomzat akkor lesz szép szálkás, és akkor rajzolódik ki igazán szépen, amikor a zsír nem takarja el. Ahhoz, hogy olyan kocka hasad legyen, amilyet a képeken látni szoktál, a nőknek 10% alá kell vinni a testzsír százalékukat! A férfiaknál is ekkor kezdenek domborodni a hasizmok, de a képeken látott "igazi" kockás has náluk 3-6%-nál jön elő. Ezt jelentik a fenti táblázaton a „versenyszint” sorban lévő testzsír százalék értékek. „Szuper! Megcélozom ezt a szintet és enyém a világ... vagy van még itt valami "apró betűs" rész, amit tudnom kéne ezzel kapcsolatban?” Sajnos tényleg nem ilyen egyszerű... Amíg nagyon komoly és speciális edzéssel le tudod vinni a testzsír százalékodat az egy számjegyű tartományba, ott tartani az se nem könnyű, sem nem egészséges. A helyzet az, hogy az összes ilyen kép, amit látsz, úgymond átverés! Egy profi férfi testépítő vagy egy profi női fitnesz versenyző a verseny előtti időszakban irtózatosan kemény és nagy intenzitású zsírégető edzéssel és minimális folyadékbevitellel (hogy éppen hogy ne haljon szomjan) leviszi magát a 3-6%-os (férfiak) illetve a 8-12%-os (nők) szintre. De csak rövid ideig van ezen a szinten. Ilyenkor készülnek a képek is! Ráadásul a testépítők ilyenkor barna bőrfestékkel és barnító krémekkel kenik magukat, hogy az izomra szabályosan rászáradt bőrük még jobban kiemelje az izomtónusukat. Tudom, kiábrándító, de ha egyszer ilyen ez az iparág... Szóval huzamosabb ideig senki sem marad ezen a szinten. Tehát ha szeretnél magadról egy képet, hogy „igen, ez vagyok Én és a kocka hasam”, akkor meg lehet célozni ezt a szintet, de fenntartani semmiképpen sem. Főleg, ha számodra fontos az egészséged is. Szeretném, ha nem csak tennél azért, hogy olyan tested és energiaszinted legyen, amilyenre titkon vágysz és igazából álmodsz, de a folyamat közben szembesülnél a fitnesz világ visszásságaival is, és immunissá válnál a csalogató délibábok iránt. Jobb, ha minél hamarabb elfogadod: a médiában reklámozott "híres" KOCKA HAS normál körülmények között, huzamosan fenntartható módon NEM LÉTEZIK. A kocka has nem atletikus szépséget jelent, hanem kóros soványságot. És ha láttál már közelről igazi kocka hasat, nem is vágynál rá, mert a bőr papírvékonyságú és kicsit szokatlan lesz - némelyek szerint egyenesen visszataszító (bár ez ízlés dolga). Szóval kell az a kis zsír... Higgyétek el, egy szépen kidolgozott atletikus test a megfelelő testzsír százalékkal a legjobb és a legegészségesebb választás. Lehet, hogy nem lesz olyan kocka hasad, mint amilyet bizonyos képeken láthatsz, de irtózatosan jól fogsz kinézni, az tuti.

 

Webáruház készítés